tirsdag den 9. oktober 2007

Det er en god fornemmelse at høre til de 60% som netop ikke er digitale ananfabeter.

Det er en stor fordel for mig i mit arbejde i børnehaven at jeg forstår at bruge og anvende pcen i det pædagogiske arbejde. Det er som regel mig som tager digitale billeder og sørger for at ligge dem på pcen og arbejde videre med dem. Enten ved bare at printe dem ud eller også at lave et powerpointshow. Men nu har vi endelig fået lavet vores egen hjemmeside.

lis faurholt stiller flg spørgsmål: Tager institutionerne forpligtelsen på sig overfor de børn, der kommer fra "hjem uden computer"?

Nej det mener jeg ikke at vi gør.
I vores læreplaner står der "Gennem mødet med andre udtryksformer – både kunstnerisk, kulturelt, ved at stifte bekendtskab med andre måder at leve på og andre værdier – udfoldes børnene til hele, nysgerrige og tolerante mennesker. Mennesker, der har forståelse for, at verden er mangfoldig, og at menneskerssprog, vaner og levevilkår kan være vidt forskellige. Vi skal skabe en mulighed for at børn kommer i berøring med de ting de måske ikke omgås til daglig og det kunne nemt være en pc. Som oftest betrager de voksne det at børn sidder foran pc "totalt tidsspil" og at være inaktive.
Netop i disse dage er der sat et projekt igang i Horsens "Horsens vil have sunde børn" Her tales der om at børn sidder for meget foran computeren og at de mangler at komme ud at røre sig i de anbefalede 60 min. dagligt.

I den tid børnene er i skole har de 2 frikvaterer og det er ca 45.min herefter er der sfoén hvor de som regel er på legepladsen eller er igang med en anden aktivitet. Så det skulle da gerne nå op på 60 min. Når de så kommer hjem har de ligesom os voksne brug for at slappe af og det foregår måske foran pcen.
Så jeg mener at det er os som voksne der har et fordrejet billed af det at sidde foran pcen - Børn er ikke asociale når de sidder der - De spiller - mindre børn spiller Pixeline og andre meget fornuftige ting som er på nettet. Jeg mener at det er vores pligt som pædagoger at introducerer børn uden pc i hjemmet til denne online verden. Det behøver ikke at være på nettet men spil som vi i institutionerne invisterer i sammen med børnene "for børnene ved godt hvilke spil som dur´"

Det sidste spørgsmål fra Lis Faurholt er: Hører pædagoger (generelt) til imellem de 60% eller de 40%.
Ja nu trækker jeg lidt på smilebåndet :-) (undskyld) Men ja - det tror jeg at de gør. Altså at pædgoger hører til de 40 % som er digitale analfabeter. Der er rigtig mange ældre årgange ude i institutioner, al respekt for det. De er bange for at komme til at gøre noget forkert. Måske har det noget at gøre med at de er vokset op i "lydighedskulturen" De vil gerne introduceres til pcen for så derefter ikke kan huske noget af det lærte og ikke tør bare at hamre løs på knapperne.
Hvis vi på vores arbejdspladser (institutionerne) som personale havde adgang til en pc og tiden var til at få skrevet alle de ting som vi har til at ligge så tror jeg at mange ville vænne sig til at skulle bruge noget tid der og det kan sagtens være sammen med børnene også.
Man kunne så håbe på at de får øjnene op for hvilken fantastisk verden som ligger derude bag skærmen.
Yes for der er mange muligheder oceaner.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg vil give dig ret Helle, i at pædagoger generelt hører til de 40%.
Men denne udviklingen er ved, at vende, dels igennem flere og flere personer tager fjernstudie:). Men også igennem at pædagogerne bliver tvunget ud i digitale løsninger, såsom kommunikation igennem billeder (se Socialpædagogen nr. 20/07).
Også kommer der digitale kinabøger, eks. Bostedet.
Så på længere sigt tror jeg, at pædagoger kommer i den rigtige halv del nemlig de 60%.
Så slaget er ikke tabt...

Anonym sagde ...

Det er også min erfaring her i Tyskland, at især den ældre generation er meget skeptisk indstillet overfor medieverdenen og har svært ved at lære at omgås med en computer. Jeg tror faktisk, at de bliver hindret i det gennem deres negative holdning. Dem der ikke selv magter computeren ser typisk nok mange farer, der kunne lure på internettet især for børn. Det er delvis jo heller ikke helt forkert, men derfor er det jo så vigtigt, at børn lærer at omgås computeren og internettet på en fornuftig måde. Og det kan de jo kun lære af os voksne.