søndag den 7. oktober 2007

Er vi analfabeter?

Har lige læst en artikel i Politiken om at Danskerne er digitale analfabeter - Okay så er jeg ihvertfald ikke den eneste.
Da jeg så nærlæste artiklen handlede den jo om hvor lidt vi egentlig gør brug af de digitale medier vi har. Faktisk er det en stor belast for det danske samfund at vi ikke bruger det. "Trods nyudnævnelsen til ’verdens bedste it- nation’ er fire ud af ti danskere så dårlige til at bruge en computer, at det koster samfundsøkonomien 79 milliarder kroner om året".

Faktisk bruger vi vores pc til en hel del - Hvis vores net ikke virker en dag er vi jo totalt handlingslammet. Intet kan næsten lade sig gøre. Mine sønner mangler der sociale netværk - min bankforbindelse - muligheden for at handle ind over nettet. Ja - nettet gør alting lettere i dagligdagen. Før nettet skulle vi jo fysisk ud at finde tingene. Her er det lige for næsen af os. Fantastisk hvor verden er stor - selv fra en lille by som Skads.

1 kommentar:

lis faurholt sagde ...

Er det ikke rart at høre til de 60%? *S*
Noget hel andet er, at det netop forpligter institutioner (børnehaver, skoler osv.). Det er jo den gamle historie om hjemmene med klaver og bøger!! Og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at stille to provokerende spørgsmål:
1. tager institutionerne forpligtelsen på sig overfor de børn, der kommer fra "hjem uden computer"?
2. hører pædagoger (generelt) til imellem de 60% eller de 40%?