onsdag den 7. november 2007

Tanker om computerspil

Har nu læst artiklen om Doom i Havnbjerg og fandt det ganske sjovt at jeg lige præcis i disse år første gang stødte på det at spille spil på pc.
Min fætter startede på det tidspunkt en pc butik i Århus som familien dødsdømte på forhånd. Fordi at det var der helt sikkert ingen fremtid i - Sjovt nok har han stadig butikken og den fungerer godt.
Men han havde noget virkeligt stort hjemme hos ham. Nemlig Doom. Det var simpelthen for vildt det han havde. Han havde taget billeder ned af hans væg og fået en projektor til at vise pcskærmen på væggen i stedet. Ved siderne var placeret store højtalere som blæste lyden ud.
Der sad han og spillede Doom - jeg kan tydeligt huske hvordan vi kunne gøre soldaterne trækkke vejret og var som om at de stod ved siden af os. Det var så fedt.
Vores store søn som dengang kun var 6 år var vildt facineret af spillet og jeg synes på ingen måde at han skulle have en computer at sidde og spille ved.
Men det blev sådan istedet at vi købte den første Nintendo maskine som de sendte på markedet og her sad han og spillede med hans kammerater. Det var Mario spillene som var de bedste.
Når han så var kommet i seng. Hvem sad så der tror I? Ja det gjorde min mand og jeg til langt ud på natten. Kan godt huske nogle menneskers kommentarer om at vi sad og spillede men vi var ligeglade.
Efter nogel år rykkede Playstation ind i vores hus og det er da lige så sjovt.
Da vi så skulle have den første pc i år 2002 ja der havde vi mange overvejelser. For nu åbnede dørene sig også ud af huset. Siden da har 3 andre pcer gjort deres indtog her i huset.
Det har da også betydet at vi har lukket spillet WOW ind i vores hus. I starten mente vi godt nok at det optog for meget af vores søns tid, men idag kan vi jo se at de unge mennesker sidder samlet omkring spillet i flere timer. I denne her weekend er det vores tur til at holde LAN. Så rykker de ind fredag eftermiddag og tager hjem søndag formiddag.
Så vil nogen sikkert sige: Hallo skal de ikke også lave noget fornuftigt. Men hvad er alternativet at de hænger ud på gaderne og drikker osv. Så da hellere at det lugter af sure sokker og pizzabakker en hel weekend. WOW er faktisk et ret interessant spil. Ren eventyrverden men også en verden hvor børn/unge/voksne får bedre engelskkundskaber. Samtidig lærer de at samarbejde og lægge planer for at kunne komme videre i denne verden.

2 kommentarer:

Pædagoguddannelsen, CVU Sønderjylland sagde ...

Det LAN Party må du da fortælle os mere om *S*
Jeg var med til at arrangere et en Lan-nat på Biblioteket i Silkeborg for år tilbage. Hold op, hvor var det skægt. Ungerne sov på skift i soveposer mellem reolerne og kl. 04:00 ankom de 20 største pizzaer, jeg i mit liv havde set - over en meter i diameter!
Ved 8:00 ankom forældrene så for at slæbe computere og klatøjede ungersvende hjem. Der har været roligt i de små hjem den dag *lol*
Den lille "animation" i min blog er fra den nat.

LML sagde ...

... og det er helt utroligt hvad de drenge kan at teknik, 1 2 3 så er der bygget et netværk op og skulle der være et problem med en af pc'erne så løser de også det. IMPONERENDE.